ODD TANDBERG
KINETIKK
Optisk kunst og kinetikk fanget Odd Tandbergs interesse allerede tidlig i 60-årene, selv om selve begrepet «Op-Art» ikke oppstod før i 1964. Han startet med enkle roterende plater i tre med påtrykte striper og metallelementer, som ble drevet med en elektromotor. Disse ga en gjentagende bevegelse av det visuelle uttrykket. Blant de første arbeidene anvendte han også preparerte ping-pong baller som ble montert på en roterende plate. Disse var igjen dekket med en tynn hvit silkeduk med påmonterte nåler. De roterende ballene berørte nålene slik at de beveget seg i en annen sekvens enn selve platen. På 70-tallet tok han i bruk akryl og skapte farger og form gjennom polarisering av lys. Siden 80-tallet har han eksperimentert med akryl og væske som skaper lysbrytninger, bevegelse og farger som ikke er gjentagende.
Odd Tandberg har også anvendt optiske elementer i sine grafiske arbeider. Innenfor monumentale arbeider ble fiberoptikk brukt for dekorasjon av blant annet vestibyle til Innovasjon Norges hovedkontor i Oslo.
Tross i at Odd Tandberg alltid har vært nysgjerrig på ny teknologi så har han egentlig vært mest opptatt av å oppnå nye kunstneriske uttrykk gjennom form og farger. Han eksperimenterte også med laser og lydstyrt lys i en tid hvor dette ikke var allment tilgjengelig. For han har teknologiske nyvinninger vært et verktøy til å utforske nye uttrykksformer.
Trykk på bildene for å se bildet i fullformat. Trykk på "Show More" nederst for flere eksempler.
Tre, metall
Akryl, 1968
Akryl,
1981, Akryl i væske
1981, Akryl i væske
Akryl, lys, elmotor
Akryl, lys, elmotor
Akryl, lys, elmotor
Akryl, lys, elmotor
Akryl, lys, elmotor
Fotomontasje som viser ulike faser
Akryl, lys, elmotor